balade de Beaujolais

Förra helgen, en tidig morgon, tog jag och två vänner bussen till vindistriktet Beaujolais som ligger i norra delen av regionen. Det var en fruktansvärt kall dag och jag frös fastän jag hade tre tröjor, en jacka och en halsduk, men efter ett tag tittade solen fram och vi kunde sitta utan jacka och smutta på vin från vingården vi senare besökte. De bjöd även på saucissons (korvar) som var kokt i vin och var sjukt goda!
 
Såhär såg utsikten ut när vi klev av bussen efter en timmes färd. Inte illa!
Först kom vi fram till ett flera hundra år gammalt slott som stod uppe på en kulle.
Slottet har blivit renoverat flera gånger så att det är beboeligt ännu idag. När vi var där sade de åt oss att hålla nere ljudnivån eftersom att hyresgästerna tydligen hade haft en stor fest kvällen innan. Haha.
Felipe gillade inte att kliva upp så tidigt, men blev gladare när solen tittade fram.
Sedan promenerade vi ner från kullen och kom fram till vingården.
De hade en massa vinplantor som fortfarande gav frukt. Vi kunde inte motstå frestelsen, utan nallade vindruvor när vi gick förbi. 
Rosorna blommade fortfarande nere vid huvudbyggnaden och ja, jag måste säga att man blir rätt sugen på att flytta hit, ta över en gammal vingård och bara vandra runt bland plantorna varje dag. Himla fint är det.
 
Efter en lång dag återvände vi till Lyon och sov under hela bussfärden. Skönt ändå. Och jag fick med mig en vinflaska hem som jag tror att jag ska ge till någon i julklapp. Vi får se vem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0