provsmakning av ostar

Idag hade min skola provsmakning av olika ostar, något jag verkligen uppskattade. En rivig fransk, översminkad dam berättade ivrigt för oss om de 26 olika ostarna med en härlig rökröst. Ärligt talat var det fantastiskt! Jag har inte varit ett stort fan av ost tidigare, men nu känns det som att jag har gått miste om så mycket. Koost, getost och fårost fick vi smaka, både regionala ostar och de som kom lite längre norrifrån. Hårda ostar, mjuka ostar - allt fanns.
 
Här är vi i full färd med att skära osten, men innan vi började fick vi en strikt lektion i hur man skär bitar av ostarna. Vissa ska man skära som tårtbitar, andra rakt av. Och det är av högsta vikt att det blir rätt!
 
 
 
 
Ovan är en bråkdel av alla ostar som finns i detta land. Tidigare har brieost varit min favorit, men jag fick smaka en väldans god getost som hette...
...Selles-sur-cher och såg ut såhär, vit på insidan med en gråaktig utsida. Den smakar som brieost, men är mjukare och lite mer smakrik. Jag rekommerar den starkt!
Såhär såg ostbuffén ut. Och såklart bjöds det på bröd och rödvin, för (som den riviga kvinnan sade): "Det är fullständigt omöjligt att äta ost utan bröd och vin!" Härlig inställning!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0