dumplings

Igår bestämde jag mig för att laga något jag har velat prova en lång tid, dumplings. Till min förvåning var det inte alls svårt och tog i princip ingen tid alls.
Det enda man behöver är en deg gjord av mjöl + vatten och valfri fyllning. Helst ska man kavla ut dem till små rundlar, men jag saknar kavel så tryckte ut dem med fingrarna istället. Det gick lika bra det! Jag fyllde mina med grönsaker och köttfärs stekta i soya.
Sen viker man ihop degen till små dumplingsknyten och kokar dem i 3 minuter.
Klart! Jag åt mina doppade i söt soyasås och en gnutta sweet chili sauce.
De blev inte de vackraste, men ändå helt okej för att vara första försöket!
Om man vill kan man också steka dumplingarna (dumplingsen?) så att de blir gyllenbruna innan man äter dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0