10 saker jag gillar med Lyon

1. OMGIVNINGARNA
 
 
Det är så otroligt vackert här ibland att man blir förvånad. Jag älskar landskapen och alla fina, gamla byggnade i sten som får en att känna att man är en medspelare i Amelie från Montmartre.
 
2. ALLA KNÄPPA SAKER SOM SKER
 
 
Varje helg råkar jag ut för nya, märkliga saker som aldrig skulle hända hemma i lilla Örnsköldsvik. Staden lever sitt egna lilla liv, och det finns alltid något nytt att upptäcka. Som natten en man under tystnad tog fram em roller och började att måla ett övergångsställe bara sådär.
 
3. MINA 18 KVADRATMETER
 
 
Att ha en egen lägenhet och ha en plats att kalla för mitt hem är något jag har saknat så länge. Den här lägenheten är min, bara min och jag kan vara mig själv fullt ut. Jag älskar att det är så fräscht och nyrenoverat och det spelar egentligen ingen roll att jag aldrig skulle ha valt limegröna stolar om det var jag som hade inrett. I nio år har jag flyttat fram och tillbaka mellan mina föräldrar varje vecka, därför är det också så otroligt skönt att ha en fast punkt och veta att mitt hem är just de här 18 kvadratmetrarna.
 
4. MACARONS
 
 
Dessa söta, franska bakverk är något av de bästa jag vet. De förgyller min tillvaro och är så fina att vila ögonen på!
 
5. UTOMHUSKONSERTER
 
 
 
I Lyon finns det alltid något att lyssna på i musikväg, som den här kostnadsfria elektromusikfestivalen vi besökte för någon månad sedan. Det få saker som får mig lyckligare än att mitt i ett publikhav dansa med härliga och peppade människor och bara känna att man lever.
 
6. NÄR MAN HITTAR EN BIT AV SVERIGE
 
 
Ibland poppar det upp saker som påminner mig om fosterlandet, saker som kallas svenska, men som egentligen inte alltid är så svenska. Det roar mig att folk har en bild av Sverige som ibland är så långt ifrån sanningen som man kan komma. Här fick jag ett reklamblad från en restaurang som säljer en hamburgare med namnet Suedois = svensk. Haha.
 
7. ALLA UTEKVÄLLAR
 
 
 
 
Jag har så många historier att berätta om galna utekvälla, kanske till och med för många. Men jag älskar att planlöst dricka vid floden Rhône och sedan se vart natten för en. Jag vet aldrig om jag kommer att vakna upp med en pirathatt, blodiga kläder eller en italiensk flagga dagen efter, men det är det som är själva tjusningen.
 
8. MARKNADERNA
 
 
Är det något Frankrike är expert på så är det marknader. Varje månad, varje vecka, varje dag är en marknad med färska grönsaker och nybakade baguetter öppen. Gamla franska människor som går runt bland stånden, pekar och diskuterar priser. Fint.
 
9. ATT JAG HAMNAR PÅ SÅ KONSTIGA STÄLLEN IBLAND
 
 
Jag vet inte ens vad jag ska säga om den här bilden. SÅ OKLAR!
 
10. MÄNNISKORNA
 
Yémi
Jessica, Ana, Wonhee
Jag, Janine, Bernardo
Felipe 
Wonhee, Rafael, Nestor
Andrea, Wonhee, Jin, jag
 
Utan alla roliga människor jag har träffat här vore Lyon ingenting. De får mig att skratta men också att inse saker om mig själv som jag tidigare inte visste. Ingen är den andra lik, men jag älskar dessa knäppa personligheter.

Kommentarer
Postat av: Victoria Holmgren

ÅHHH! du verkar ha det så himla bra och jag är så glad för din skull.

Jag fullkommligt älksar din blogg, skriv skriv skriv kvinna! Var det svårt att få kompisar eller är du med dem i klassen? puss å krammmm

Svar: Men vad glad jag blir fina Victoria! Jag lovar att fortsätta blogga.
Jag lärde känna folk genom skolan, men hänger faktiskt inte med någon i min egen klass. Och många här är så öppna och trevliga att de bjuder med en så att man lär känna deras kompisar med på fest osv. Det är fint! Puss och kram
baguette.blogg.se

2013-11-22 @ 20:22:29

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0